torsdag 23 juli 2015

Rapport från Novozybkov...

Jag fick i dag några rader från min projektledarkollega Anders Rönnholm som befinner sig på plats i Novozybkov. Han skriver:

Hej du, min gamle gode Rysslandskompis!!!
Ja nu är man tillbaka till det underbara Putinlandet som inte har förändrats till det bättre men det vet ju alla. 
Sjukhuset är fint och som jag tycker har Lydia förvaltat våra insatser bra med tanke på de medel hon får för underhåll. Röda byggnaden har fått nya fasader ( reveterat ) och målat med originalfärgen. Invändigt har röda byggnaden fått nya innerdörrar. Vad som är lite risigt är fönstren på röda byggnaden men håller väl 10 år till om man underhåller dom.
Nu har jag fått order om att handla, jag hör av mig mera.
Kram/Anders 

Så kul!
Jag längtar verkligen...
Tills det kan bli verklighet har jag bett Anders fotografera sjukhuset och skicka bilder att lägga ut här i bloggen.


Fortsättning 27 juli: 
Anders har plåtat på Änglagård men bilderna är för tunga för det internet han har där. Vi får därför vänta några dagar.
Han berättar emellertid om blåbären på marknaden att de är 19 gånger så radioaktiva som normalvärdet tillåter. Kantarellerna har klarat sig bäst. De är bara sex gånger så radioaktiva som normalvärdet.

Då ska man komma ihåg att i praktiken finns det inga normalvärden alls vad gäller radioaktivitet. Allt som är radioaktivt är dödligt giftigt. Någon hade, enligt lokaltidningen där, frågat gummorna varför de säljer radioaktiv mat och fått svaret:
- Det syns ju inte!
Och det har de ju rätt i. Allt som odlas inom hundratals mils avstånd är radioaktivt. Men det syns inte så det får gå ändå.
Sånt är livet i Novozybkov.