tisdag 10 februari 2009

Kärnkraft är farligt

Kärnkraft är farligt
Jag blir så besviken på dem, som ser spelet om kärnkraften bara som ett spel mellan de politiska partierna och blocken. Jag har alltid varit emot kärnkraften. Jag ser den som den farligaste energikällan människan hittills hittat på. Konsekvenserna av en olycka med ett kärnskaftverk blir så oerhörda. Kärnkraftverket i Tjernobyl brann och radioaktiv strålning spreds i närområdet och över hela norra Europa. I många år fick vi inte äta renkött i Sverige för att det var för radioaktivt. I Tjernobyl dog direkt väldigt många och senare ännu fler av den cancer, som utvecklas av den radioaktiva strålningen. Bilden ovan av det femåriga barnet är ingen skräckpropaganda mot kärnkraften. Det är en korrekt återgiven effekt av en kärnkraftsolycka. Till detta kommer att det inte finns någon säker lösning på hur det radioaktiva avfallet ska förvaras i de hundra tusen år som krävs innan radioaktiviteten avklingat.Jag är alltså genuint rädd för kärnkraften och vill helst se den avvecklad så snart som möjligt. Det är mitt ärliga uppsåt, när jag kommenterar det svek som centerpartiet och Maud Olofsson gjort. Centerpartiet har länge varit en slags garant för att vi inte ska få mer kärnkraft. Nu har Maud Olofsson sålt centerpartiets själ och gått med på att kärnkraftsbolagen ska få bygga nytt. Den enorma utbyggnaden av vindkraften och de förnybara energikällorna som hon säger sig ha tvingat de andra borgerliga partierna till, handlar nästan exakt om det som EU kräver av Sverige. EU kräver utbyggnad med 49 procent till 2020 och Maud Olofsson har tvingat fram 50 procents utbyggnad av den förnybara energin. För denna ynka procent mer förnybar energi, säljer hon centerns kärnkraftsmotstånd! Som kärnkraftsmotståndare är jag djupt besviken.Kärnkraftslobbyn, alltså alla företag som vill tjäna pengar på kärnkraften, satsar enorma belopp på att påverka politiker och makthavare. De anlitar reklambyrån Primes, där socialdemokraten Niklas Nordström jobbar. De har lycksats lura med IFMetall och Pappers och delar av LO-ledningen. Och genom en opinionsmätning med vinklade frågor fick de fram att många socialdemokrater gillar de borgerligas kärnkrafts-ja. Tack och lov står Mona Sahlin klart emot kärnskaftslobbyns intensiva propaganda. Det är inte mer kärnkraft vi ska ha. Pengar ska inte satsas på mer kärnkraft, utan på mer vindkraft och teknikutveckling av solenergin. För mina barn och barnbarns skull kommer jag alltid att slåss för kärnkraftens avveckling.
Håkan Ericsson

Gotlands Tidningar