tisdag 10 februari 2009

Lägg ansvaret på ägarna!

Anders Sirén i Aftonbladet:
Lägg hela ansvaret på ägarna – och kräv att de är fullt försäkrade
Gör ägarna av kärnkraftverk, och andra potentiellt farliga industrianläggningar, på lika villkor fullt ansvariga för effekterna av olyckor, och kräv att de är fullt försäkrade, så att det blir försäkringsbolagen i stället för politikerna som slutligen gör riskbedömningarna. Om kärnkraften sen i slutänden visar sig lönsam eller inte, det vet varken jag, Maud Olofsson, Göran Hägglund, eller Mona Sahlin, skriver Anders Sirén.
På rasten före musiklektionen en dag i åttonde klass kom en kvinnlig klasskamrat fram till mig och bad mig skriva under ett upprop med krav på folkomröstning om kärnkraften. Jag skrev på, men det har jag sedan ångrat i över trettio år.
Ingen tycker om härdsmältor och radioaktivt avfall, men alla gillar elektricitet. Kärnkraftens avfall har inte lukt eller smak, och vi vanliga människor har aldrig sett det. Likafullt finns det, och kärnkraften innebär risker för olyckor...

Läs hela artikeln här.