onsdag 28 oktober 2009

Tjernobyl sågs aldrig från motorcykel...

Ny Teknik skriver idag under rubriken: Tjernobyl sett från motorcykel:

Den ukrainska fotografen Elena Filatova har med hjälp av sin motorcykel tagit sig in i den avspärrade zonen i Tjernobyl.
Det var på morgonen den 26 april 1986 som haveriet i kärnkraftverket inträffade. Sedan dess har området varit avspärrat. Det har inte hindrat fotografen Elena Filatova att ta sig in med hjälp av sin Kawasaki Big Ninja ZZR-1100.
Läs hela artikeln här.

Jag råkar veta att detta är en bluff!

Min kommentar till Ny Teknik lyder:

MC-bilderna från Tjernobyl är fejk.
Hej! Jag är ledsen över att behöva göra er besvikna men varken Elena F eller någon annan har åkt MC genom Zonen. Det är en bluff. Icke desto mindre har det dragit välförtjänt uppmärksamhet till förhållandena där. Det är Elenas man som tagit bilderna. Hon satt i en bil och tittade på. Viss rekvisita som fanns i bilen användes. Bilderna där Elena själv medverkar med MC togs utanför Zonen. Elena F och hennes man har rest genom Zonen på exakt samma sätt som alla andra som reser in från den ukrainska sidan. I bil och med legitimerad guide. Guiden hette i detta fall Rimma Kiselitsa och var min vän. Tyvärr är hon död nu men jag har hennes berättelse om detta på band. Hon har personligen visat mig var och på vilket sätt bilderna togs. Och det har jag i min tur bilder på. Men visst är historien bra. Det kan man inte komma ifrån. Vänligen, Monica Antonsson, journalist